gtmetrix چیست؟ آشنایی با وبسایت جی تی متریکس | ویدئو + مقاله

حامد محمدیحامد محمدی
106 بازدید
gtmetrix چیست؟

با سلام خدمت کاربران محترم وبسایت پرنیان طرح ، امروز قصد داریم بصورت کامل به معرفی به وبسایت حرفه جی تی متریکس (gtmetrix) بپردازیم.

مقدمه

با اعلام گوگل در سال های اخیر مبنی بر اینکه سرعت صفحه یک عامل کلیدی در رتبه بندی نتایج جستجو است، بیش از هر زمان دیگری بر بهینه سازی عملکرد وب سایت تاکید شده است. چندین ابزار آنلاین وجود دارد که می توان از آنها برای افزایش عملکرد مطلوب وب سایت شما استفاده کرد. هر کدام با هزینه ها و قابلیت های متفاوت. در اینجا، ما به GTMetrix  و اینکه چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند نگاه می کنیم.

GTMetrix چیست؟

جی تی متریکس یک ابزار تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت است که توسط  GT.net ایجاد شده است که در فضای دیجیتال برای نظارت بر سرعت وبسایت ها به اصطلاح Pingdom به خوبی شناخته شده است. هدف اصلی GTMetrix تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت شما و ارائه لیستی از توصیه های عملی برای بهبود آن است.

ویدئوی معرفی وبسایت GTMetrix :

هنگام شروع کار با GTMetrix، نام دامنه خود را در وب سایت آنها وارد کنید و به آن اجازه دهید جادوی خود را انجام دهد. پس از یک زمان تحلیل کوتاه، یک گزارش عملکرد با امتیاز بندی سرعت صفحه سایت شما، زمان بارگذاری و اندازه کلی صفحه سایت تان به شما ارائه می شود. همچنین به ما خلاصه ای از چندین عملکرد برای بهبود سرعت سایتمان نمایش میدهد.

KPI سرعت صفحه

what-is-gtmetrix

یکی از جذابیت های اصلی GTMetrix امکان دسترسی سریع و آسان به شاخص های کلیدی عملکرد است. پس از تکمیل تجزیه و تحلیل، زمان بارگذاری کامل در اختیار ما قرار می گیرد، بنابراین می توانیم مدت زمان بارگذاری وب سایت را در چند ثانیه مشاهده کنیم. همچنین به ما اندازه کل صفحه داده شده است، بنابراین می توانیم اندازه کامل صفحه را در مگابایت اندازه گیری کنیم. در نهایت، در Requests، تعداد کل دارایی هایی که وب سایت در هر زمان از آنها استفاده می کند به ما داده می شود. با ارائه این اطلاعات مفید به ما، می توانیم از GTMetrix برای به دست آوردن درک کاملی از عملکرد وب سایت خود استفاده کنیم.

یکی از KPI ها در GTMetrix امتیاز سرعت صفحه است که به صورت درصد ارائه شده و از A تا F درجه بندی می شود. در تفکیک، ما یک لیست جامع از بیش از ۲۵ معیار را دریافت می کنیم که بر سرعت صفحه تأثیر می گذارد. برای هر معیار، درجه ای از عملکرد هر یک به ما داده می شود. با استفاده از Image Optimization به عنوان مثال، می‌توانیم روی فهرست آکاردئون کلیک کنیم تا توصیه‌ها را با جزئیات بیشتر ببینیم. فهرستی از هر تصویری که در صفحه استفاده می‌شود به ما داده می‌شود و به ما توصیه می‌شود که هر تصویر چقدر می‌تواند فشرده شود. در ادامه مثال بهینه سازی تصویر، GTMetrix جزئیاتی را در مورد نوع خاصی از فشرده سازی تصویر که باید استفاده شود و همچنین ایجاد تصاویر جدید و فشرده برای استفاده در وب سایت شما ارائه می دهد.

علاوه بر این، به هر معیار از کم به زیاد اولویت داده شده است، بنابراین می‌توانیم حیاتی‌ترین اقداماتی را که باید اولویت‌بندی شوند، ببینیم. هر معیار طبقه‌بندی می‌شود تا بتوانیم کارهای مشابه را با هم گروه‌بندی کنیم و ببینیم آیا مشکلات عملکرد مربوط به حوزه‌های خاصی است یا خیر. این می تواند هنگام ارزیابی عملکرد وب سایت شما مفید باشد، اگر تجزیه و تحلیل نشان دهد که چندین موضوع از یک منطقه ناشی می شوند. دسته بندی های رایج شامل محتوا، CSS/JS، تصاویر و سرور است.

Google’s Page Speed ​​Insights (PSI) سرویس مشابهی را ارائه می دهد و اغلب می تواند با GTMetrix اشتباه گرفته شود. چند تفاوت ظریف بین این دو وجود دارد. به عنوان مثال، GTMetrix دارای ۷ سرور تست منطقه ای است، در حالی که PSI جغرافیایی است، به این معنی که نتایج آزمایش بر اساس مکان فعلی کاربر است. GTMetrix بر اساس کتابخانه اصلی و منبع باز Google Page Speed ​​است. از آن زمان، گوگل تغییرات زیادی در الگوریتم امتیازدهی ایجاد کرد و نسخه متن باز را به روز نکرد. در نتیجه، ما نباید نتایج هر دو ابزار را با هم مقایسه کنیم و بپرسیم که چرا ممکن است متفاوت باشند. در نهایت، GTMetrix هنگام انجام آزمایش مرورگر از مرورگرهای واقعی استفاده می کند، در حالی که PSI از مرورگرهای شبیه سازی شده استفاده می کند. در نتیجه، شبیه سازها اغلب موتورهای پیچیده و قدیمی هستند، به این معنی که مرورگرهای واقعی نشانه بهتری از عملکرد وب سایت شما ارائه می دهند.

عیب یابی (بخش YSlow)

در زیر برگه YSlow، به ما تفکیکی داده می‌شود که در آن ۱۸ مشکل رایج که به طور بالقوه می‌توانند باعث شوند بارگذاری صفحه بیشتر از حد لازم طول بکشد را توضیح می‌دهد. امتیاز سرعت صفحه و YSlow تا حد زیادی بینش های مشابهی را ارائه می دهند، با این حال، امتیاز سرعت صفحه تمایل به ارائه تجزیه و تحلیل از تنظیمات موجود و نحوه بهینه سازی آن دارد، در حالی که YSlow بیشتر ارزیابی مشکلات و چگونگی عملکرد وب سایت شما برای اجتناب از آنها است. YSlow اجزای اصلی صفحات را خلاصه می کند و تمایل دارد به جای محتوای درون صفحه، بهبودهای مرتبط با سرور را در نظر بگیرد.

برخی از توصیه های ارائه شده توسط YSlow شامل استفاده از شبکه های تحویل محتوا (CDN) است تا محتوا از نزدیک ترین سرور موجود به یک وب سایت ارائه شود. YSlow همچنین اهمیت کاهش تعداد درخواست های HTTP و اجتناب از استفاده از تغییر مسیرهای URL را پوشش می دهد. این نشان می دهد که چگونه رفع مشکلات سمت سرور می تواند عملکرد کلی وب سایت را بهبود بخشد.

همانند امتیاز سرعت صفحه، YSlow توصیه ها را بر اساس نحوه عملکرد وب سایت درجه بندی می کند. YSlow توصیه ها را به انواع دسته بندی می کند. نمونه های رایج عبارتند از سرور، محتوا و کوکی. به هر توصیه اولویت داده شده است، بنابراین ما می توانیم مهم ترین اقدامات را فوراً مشاهده کنیم.

ردیابی عملکرد

یکی از ویژگی های عالی GTMetrix امکان مشاهده آمار تاریخی وب سایت شما است. این تاریخچه را می توان هر بار که تجزیه و تحلیل وب سایت خود را اجرا می کنید و همچنین در زمان های برنامه ریزی شده به روز رسانی کرد تا بتوانید به روز رسانی های دوره ای عملکرد وب سایت خود را دریافت کنید. ردیابی برنامه ریزی شده را می توان به گونه ای تنظیم کرد که به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه اجرا شود تا از نظارت مستمر بر عملکرد وب سایت شما اطمینان حاصل شود. شایان ذکر است که تست های سرعت یکباره همگی خوب و خوب هستند، اما تنها زمانی که چندین تست سرعت داشته باشیم و بتوانیم تفاوت ها را با هم مقایسه کنیم، تست ها معنای مناسبی دارند.

ردیابی با نمودارهای تعاملی تجسم می شود و به سه حوزه اصلی تقسیم می شود: زمان بندی صفحات، اندازه صفحات و تعداد درخواست ها و در نهایت، سرعت صفحه و امتیازات YSlow. نمودارها را می توان بزرگنمایی و جابجا کرد یا روی یک بازه زمانی تنظیم کرد تا پیشرفت را در یک دوره زمانی خاص نشان دهد و امکان تجزیه و تحلیل داده های تاریخی را فراهم کند. علاوه بر این، حاشیه‌نویسی‌ها را می‌توان به نمودار اضافه کرد، که می‌تواند زمینه اضافی را فراهم کند، به عنوان مثال، طراحی مجدد وب‌سایت، راه‌اندازی محصول یا انتشار پست وبلاگ. همچنین می‌توان هشدارهای ایمیلی را تنظیم کرد تا در صورت عملکرد ضعیف بخشی از وب‌سایت به شما اطلاع دهند، که می‌تواند در هنگام آپلود محتوای جدید مفید باشد و سهواً باعث مشکلات عملکرد شود.

یکی از ویژگی های اضافی ردیابی عملکرد، امکان اسکن وب سایت یک رقیب و مقایسه نتایج با سایت خود است. با انجام تجزیه و تحلیل رقبای خود، می‌توانیم نقاط قوت و ضعف وب‌سایت را ارزیابی کنیم و فرصت‌ها را در مورد چگونگی پیشروی هدف قرار دهیم. تجزیه و تحلیل رقیب ممکن است توصیه‌ای را که رقیب نادیده گرفته است علامت‌گذاری کند و فرصتی را برای شما فراهم کند تا از مزیت استفاده کنید. برعکس، تجزیه و تحلیل ممکن است نقصی را در وب سایت شما آشکار کند و فرصتی برای رفع مشکلی که پرچم گذاری شده است فراهم کند.

what-is-gtmetrix-and-how-can-it-help-your-business-online

what-is-gtmetrix

تست بین المللی

international-testing

یکی از ویژگی های GTMetrix که کمتر ارزیابی شده است، توانایی تجزیه و تحلیل وب سایت شما از مناطق مختلف جهان است. GTMetrix به کاربران این امکان را می دهد که عملکرد وب سایت خود را بر روی ۲۸ سرور مختلف در هفت مکان مختلف در سراسر جهان آزمایش کنند. این ویژگی به ما امکان می‌دهد تأخیر اتصالات اینترنتی جهانی را آزمایش کنیم، که مخصوصاً اگر یک برند جهانی هستید و عملکرد بین‌المللی ضروری است، مفید است.

علاوه بر این، مکان سرور آزمایشی می‌تواند نتایج یک آزمایش را به شدت از بین ببرد. اغلب، ابزارهای سرعت آنلاین وب سایت شما را به سرور بعدی در دسترس اختصاص می دهند. اگر قرار بود مکان سرور از آزمایشی به آزمایش دیگر تغییر کند، رمزگشایی نتایج ممکن است دشوار باشد. بنابراین، این یک مزیت بزرگ است که بتوان مکان سرور را برای هر آزمایش مشخص کرد.

آبشار و بارگذاری صفحه پخش ویدیو

جدا از نمودارهای ردیابی عملکرد، GTMetrix ما را قادر می سازد تا عملکرد وب سایت خود را در قالب آبشار مشاهده کنیم. این آبشار بسیار شبیه به چیزی است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم در پنل Firebug Net و ابزارهای توسعه‌دهنده Google Chrome ببینیم. آبشار فهرستی جامع از هر دارایی استفاده شده در بارگذاری صفحه، منبع دارایی و زمان بارگذاری آن دارایی خاص را در اختیار ما قرار می دهد. مشاهده آبشار به ما این امکان را می دهد که ابتدا ترتیب بارگذاری محتوا را درک کنیم و به طور بالقوه بارگذاری هر محتوا را پس از بارگذاری اولیه صفحه به تأخیر بیندازیم. ثانیا، زمان بارگیری آبشار به ما این امکان را می دهد که در یک نگاه ببینیم کدام دارایی ها بیشترین زمان را برای بارگیری دارند و به طور بالقوه می توان آنها را بهینه کرد.

علاوه بر آبشار، GTMetrix ما را قادر می سازد تا عملکرد وب سایت خود را به صورت ویدئویی مشاهده کنیم. این ویدیو یک کمک بصری در اختیار ما قرار می دهد که به طور بالقوه می تواند نشان دهد که کدام محتوا طولانی ترین زمان بارگذاری را می برد. ویژگی پخش ویدیو به ما امکان می دهد بارگذاری با یک چهارم سرعت اصلی پخش شود تا به ما امکان دهد مشکلاتی را که در بارگیری محتوای خاص با تاخیر وجود دارد را هدف قرار دهیم.

ویژگی پخش دارای چند تایمر از پیش تنظیم شده مانند First Byte، بارگذاری DOM، بارگیری محتوا و در نهایت بارگذاری کامل است. تقسیم فرآیند بارگیری به این روش به ما امکان می دهد تا ببینیم قسمت عمده محتوا کجا بارگذاری می شود و بر اساس آن تغییر می دهیم. به عنوان مثال، می‌توانیم زمان بارگذاری DOM را نظارت کنیم و نحوه تأثیر تغییرات ما بر زمان بارگذاری را نظارت کنیم. همچنین، ممکن است برخی از محتواها به تعویق بیفتد، بنابراین در بارگذاری صفحه مورد نیاز نیست.

امتیاز: راه اندازی CDN

what-is-gtmetrixهنگام اسکن وب سایت خود در GTMetrix، اغلب ممکن است در توصیه YSlow علامت گذاری شود که CDN راه اندازی نشده است. اگر قبلاً یک CDN ایجاد کرده‌اید، باید به GTMetrix بگوییم که از کدام نوع CDN استفاده می‌کنید تا در تجزیه و تحلیل گنجانده شود.

پس از ثبت نام در GTMetrix، می‌توانیم با رفتن به تنظیمات کاربر در گوشه بالا سمت راست، آن را تنظیم کنیم. سپس در قسمت Analysis Options به ورودی YSlow CDN Hostnames بروید. در اینجا ما می‌توانیم همه CDN‌هایی را که در وب‌سایت شما استفاده می‌شوند درج کنیم، لطفاً یک CDN در هر خط قرار دهید. شایان ذکر است که CDN ها در یک سطح حساب وارد می شوند، بنابراین اگر چندین وب سایت را از یک حساب اسکن می کنید، لطفاً تمام CDN های همه وب سایت های خود را در این یک کادر وارد کنید. پس از اتمام، روی دکمه ذخیره تنظیمات کلیک کنید تا تغییرات دائمی شوند. دفعه بعد که وب سایت خود را اسکن می کنید، نتایج دقیق تر از همیشه خواهد بود.

نتیجه

به طور کلی، اگر به دنبال ابزاری هستید که بتواند تجزیه و تحلیل جامعی از عملکرد وب سایت شما ارائه دهد، GTMetrix برای شما مناسب است. این یک ارزیابی عمیق از نحوه عملکرد وب سایت شما ارائه می دهد و لیست گسترده ای از توصیه ها را در مورد چگونگی بهبود ارائه می دهد. ابزارهای نظارتی به GTMetrix این امکان را می‌دهند که چیزی بیش از ابزاری باشد که به صورت خاموش استفاده می‌شود، بلکه بخشی ضروری از استراتژی عملکرد آنلاین شما است که به طور مداوم در آینده پیشرفت می‌کند.

Rate this post
دسته بندی سئو و بهینه سازی
اشتراک گذاری
راه حل صحیح موفقیت این است که اشتیاق شما به پیروزی بیشتر از ترس شما از شکست باشد.”انیشتین“

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت