با سلام خدمت همراهان همیشگی وب سایت پرنیان طرح
مقاله امروز وب سایت پرنیان ، به معرفی متغیر ها و نحوه ی استفاده از آن ها و کاربردهای آن در زبان جاوا اسکریپت می پردازد.
این زبان برنامه نویسی بسیار آسان برای یادگیری و در عین حال بسیار کاربردی و جذاب است.
شما می توانید با استفاده از این زبان برنامه نویسی ، افکت های بسیار جذابی به صفحات وب سایت خود اضافه کنید.
قصد داریم تا در سری آموزش های جاوا اسکریپت ، تمامی امکانات این زبان مهیج را از ابتدایی تا پیشرفته در کنار شما تمرین کنیم.
شما عزیزان می توانید با مراجعه به این لینک ، از تمامی مقالات وب سایت پرنیان طرح در خصوص JavaScript ، دیدن فرمایید.
ذکر یک مثال
برای داشتن درک بهتری از مقاله امروز ، با یک مثال صحبت خود را آغاز می کنیم.
در این مثال ، x ، y و z متغیرهایی هستند که ما در نظر گرفته ایم.
برای مقدار دهی این متغیر ها از روش زیر استفاده می کنیم.
var x = 5;
var y = 6;
var z = x + y;
از مثال بالا ، می توان نتایج زیر را انتظار داشت:
متغیر x مقدار 5 را ذخیره می کند .
y مقدار 6 را ذخیره می کند.
و z مقدار 11 را ذخیره می کند.
در این مثال ، price1, price2, و total همگی متغیر هستند.
[php]
<script>
var price1 = 5;
var price2 = 6;
var total = price1 + price2;
document.getElementById(“demo”).innerHTML =
“The total is: ” + total;
</script>
[/php]
نتیجه کد بالا را از این لینک مشاهده و تمرین کنید.
در این نمونه کد، دقیقاً مانند جبر ، از متغیرها (مانند price1 ) برای نگه داشتن مقادیر استفاده می کنیم.
در این نمونه کد ، دقیقا مانند دستورات جبری ، از متغیر ها برای بیان کردن مقادیر عبارات استفاده می کنیم.
مانند total = price1 + price2
در مثال بالا ، شما می توانید محاسبه کنید که مقدار price1 بعلاوه مقدار price2 برابر با مقدار 11 خواهد شد.
که این مقدار در متغیر total قرار خواهد گرفت.
در جاوا اسکریپت ، علامت مساوی (=) یک عملگر “واگذاری” یا انتساب است ، نه یک عملگر “برابری و مساوی بودن “.
در این مورد ، جاوا اسکریپت و جبر با هم متفاوت هستند.
مثال هایی که در ادامه می آوریم ، در جبر ، معنایی ندارند.
x = x + 5
با این حال ، همین دستور در جاوا اسکریپت مفهوم کاملی دارد.
این دستور ، مقدار x + 5 را به x اختصاص می دهد.
در توضیح عملکرد این دستور باید گفت که :
x + 5 را محاسبه می کند و نتیجه را در x قرار می دهد. مقدار x با 5 افزایش می یابد.
عملگر ” مساوی ” در JavaScript مانند == نوشته شده است.
متغیر ها در JavaScript می توانند اعدادی مانند 100 و مقادیر متنی مانند “جان Doe” را نگه دارند.
در برنامه نویسی ، مقادیر متنی با نام string شناخته و معرفی می شوند.
جاوا اسکریپت می تواند انواع مختلفی از داده ها را کنترل کند .
اما در حال حاضر فقط در باره اعداد و رشته ها صحبت می کنیم.
رشته ها در این زبان بین علامت “” و یا ‘ ‘ نوشته می شوند.
ولی اعداد ، بدون این علامت ها نوشته می شوند.
اگر عددی را درون این علامت ها قرار دهید، به عنوان رشته و متن در نظر گرفته خواهد شد.
به مثال زیر توجه کنید:
[php]
<script>
var pi = 3.14;
var person = “John Doe”;
var answer = ‘Yes I am!’;
document.getElementById(“demo”).innerHTML =
pi + “<br>” + person + “<br>” + answer;
</script>
[/php]
نتیجه کد بالا را از این لینک مشاهده و تمرین کنید.
ایجاد یک متغیر در جاوا اسکریپت “declaring” نامیده می شود.
برای اعلام و ایجاد یک متغیر جاوا اسکریپت از کلمه کلیدی var استفاده می شود.
به مثال زیر توجه کنید:
var carName;
برای اختصاص یک مقدار به متغیر ، از علامت مساوی استفاده می کنیم:
برای مثال
carName = “Volvo”;
var carName = “Volvo”;
[php]
<p id=”demo”></p>
<script>
var carName = “Volvo”;
document.getElementById(“demo”).innerHTML = carName;
</script>
[/php]
نتیجه کد بالا را از این لینک مشاهده و تمرین کنید.
می توانید با یک دستور اعلان ، چندین متغیر را ایجاد و تعریف کنید.
برای این کار اعلان را با var شروع کنید و متغیرها را با کاما از هم جدا کنید:
به مثال زیر توجه کنید:
var person = “John Doe”, carName = “Volvo”, price = 200;
carName = “Volvo”,
price = 200;
در برنامه های رایانه ای ، متغیرها معمولاً بدون مقدار اعلام می شوند.
این مقدار می تواند چیزی باشد که باید محاسبه شود یا چیزی که بعداً مانند ورودی کاربر ارائه خواهد شد.
این متغیر تعریف شده ، در لحظه اول بدون ارزش است
یا به عبارت دیگر ، مقدار undefined دارد.
در مثال های قبل ، متغیر carName پس از اجرا و محاسبه کد، دارای مقدار تعریف نشده است.
var carName;
اگر متغیرهای JavaScript را دوباره تعریف کنید ، مقادیر خود را از دست نمی دهند.
در مثال زیر متغیر carName بعد از اجرای این عبارات همچنان دارای مقدار “Volvo” خواهد بود:
var carName = “Volvo”;
var carName;
همانند محاسبات جبری ، می توانید محاسبات متغیرهای JavaScript را با استفاده از عملگرهایی مانند = و + انجام دهید:
var x = 5 + 2 + 3;
var x = “John” + ” “ + “Doe”;
var x = 2 + 3 + “5”;
به یاد داشته باشید که شناسه های JavaScript (نام ها) باید با این موارد شروع شوند:
- A letter (A-Z or a-z)
- A dollar sign ($)
- Or an underscore (_)
از آنجا که جاوا اسکریپت با علامت دلار به عنوان حرف رفتار می کند ، شناسه های حاوی علامت $ نام های معتبری برای متغیرها در جاوا اسکریپت هستند:
var $$$ = “Hello World”;
var $ = 2;
var $myMoney = 5;
از آنجا که جاوا اسکریپت با زیر خط به عنوان یک حرف برخورد می کند ، شناسه های حاوی _ نام های معتبری برای متغیر ها هستند.
var _x = 2;
var _100 = 5;